top of page
Skribentens bildPoddstudion Sundsvall

Hur sprider man en Podcast – Effektiv marknadsföring från Poddstudion Sundsvall


Har du precis publicerat din podcast och undrar hur du ska få fler lyssnare? Här är några smarta tips på hur man sprider en podcast och marknadsför en podcast så att du når ut till en bredare publik och skapar ett lojalt lyssnarnätverk.


1. Använd sociala medier för podcastmarknadsföring


Sociala medier är en kraftfull marknadsföringsplattform som ger dig direktkontakt med potentiella lyssnare. Marknadsför din podcast genom att dela avsnitt, behind-the-scenes-material, och intressanta citat från podden. Använd populära hashtags relaterade till poddens ämne för att nå ut till nya lyssnare.


Har du gäster i podden? Dra nytta av deras nätverk genom att låta dem dela avsnitten i sina egna kanaler. På samma sätt, om du själv gästar andras poddar, lockar du nya lyssnare till din egen podcast. Ett enkelt sätt att sprida din podcast är genom att engagera andras följare.


2. Gör din podcast tillgänglig på flera plattformar


Begränsa dig inte till en enda plattform. Publicera din podcast på så många tjänster som möjligt – Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, och YouTube är bara några exempel. Många lyssnare har en favoritplattform, och genom att sprida din podcast på flera ställen ökar du chansen att nå fler.


En trend är att spela in videomaterial av poddinspelningen för att lägga upp på YouTube eller klippa korta videobitar som teasers att dela i sociala medier. Videoformatet engagerar och kan locka en helt ny publik till din podd.


3. Dela regelbundet och varierat


Att dela ditt poddavsnitt bara en gång räcker oftast inte. Planera att dela det flera gånger, både innan och efter du släppt ett avsnitt. Teasers i form av kortare ljudklipp, bilder från inspelningen eller intressanta citat är enkla och effektiva sätt att bygga förväntan.


Glöm inte att återkomma till äldre avsnitt. Påminn dina följare om vad som finns i arkivet, och lyft fram relevanta avsnitt när det passar med aktuella händelser.


4. Utnyttja egna kanaler och traditionell marknadsföring


Marknadsföring i egna kanaler som företagets hemsida, nyhetsbrev och bloggar är ett utmärkt sätt att nå redan engagerade följare. Har du en webbplats, se till att inkludera en synlig länk till din podcast.


För att ytterligare öka synligheten kan du överväga att investera i betald marknadsföring, såsom Google Ads. Detta kan hjälpa din podcast att ranka högre i sökresultat när någon söker efter poddar inom ditt ämnesområde.


5. Engagera dina lyssnare


Ett enkelt men kraftfullt sätt att få fler att lyssna och sprida din podd är att avsluta varje avsnitt med ett call to action. Be dina lyssnare att prenumerera, lämna en recension och betygsätta podden. Positiva recensioner och betyg hjälper din podcast att klättra i rankingen på plattformar som Apple Podcasts och Spotify.


Du kan också uppmuntra lyssnare att skicka in frågor eller delta i diskussioner på sociala medier. Om du svarar på deras frågor eller kommentarer under avsnitten, ökar du engagemanget och lockar fler till din podd. En giveaway kan också vara ett bra sätt att skapa buzz och sprida din podcast till en större publik.


Lycka till!


En pojke skriker i mikrofonen

bottom of page